Det var en väldigt rolig och aktiv dag! Strålande sol och solbränd näsa. Det var 150 anmälda och alla var säkert där för mycket hojjar var det. Stor övervikt på BMX givetvis men mycket blandat. Vi blev uppdelade i fyra grupper och efter en svettig uppvärmning blev det dags att sitta upp på mcn.
Det var fem stationer under dagen och min grupp började med lågfartsbroms vilket var en lagom start på dagen. Blicken var dagens tema och som vanligt blev det mycket att tänka på med blicken, slappna av i armarna, knip med knäna, spänn magen, skjut fram höften....visstja, jag skulle bromsa också....
Nästa pass var högfartsbroms och efter 30-60 kmh inbromsningar så var 90 kmh bromsning inte så farligt. Jag måste lärt mig en del sen de tidigare kurserna och åren då jag mestadels fick tummen upp med enstaka tips. ABSen på Transalpen jobbade fint tycker jag.
Sedan var det lunch och då tittade Däckmannen förbi som varit ute på Vaxholm. Två billiga hamburgare senare så var det vår tur på lågfartsbanan. Det var en blandning av 8-or, serpentinkörning och delar av körkortsprovens balansövningar. Allt skulle köras så långsamt som möjligt och fullt styrutslag. Det gick över förväntan då jag tyckte att fullt styrutslag var bara att glömma. Inte då, det gick ju.
Dagens höjdpunkt var nästsista stationen som var gruskörningen. Tre stationer och en "endurobana" för de som ville. Bromsning, serpentin och skogsväg var stationerna och jag brände några varv innan jag som många andra gav mig på den lilla banan. Väl ute ångrade jag mig fort med de stora vassa stenarna och jag var grymt nervös att få punktering på mina Sirac så här mot slutet av dagen. Jag tog mig runt och var nöjd med ett varv. Många GSasre körde varv på varv.
Dagens överraskning var risk-stationen. Jag har alltid varit skeptisk till den nya riskutbildningen för körkortet och tyckt att det är väl de ANDRA trafikanterna som behöver få utbildning i risk. Men här kom dagens främsta aha-upplevelser. Vi hade bara 50 minuter och en riskutbildning är på 5 timmar så det var såklart komprimerat. Lite demonstration av när man faktiskt börjar bromsa efter upptäckt hinder var väldigt bra. Det är en sak att stanna snabbt vid koner, en helt annan att stanna när en lampa plötsligt tänds! Den stora "Holy f**k"-upplevelsen var vårt grupparbete. Ledaren hade en skåpbil med ett rep fastsatt. Vi skulle bestämma en längd på repet för att illustrera normalt avstånd en morgon på Essingeleden i 50 kmh. Runt en billängd var vi kom fram till. Mer än så så kommer det ju in en bil framför nosen. Han frågade sedan efter en frivillig. Denna frivillige skulle sedan köra bakom bilen i 50 kmh. "Jag kommer när som helst att tvärnita och då ska du stanna innan du kör in mig." Den frivillige såg tämligen nervös ut. Så han fick istället köra till vänster om bilen på repets avstånd. Bilen tvärnitade! Motorcykeln stannade ca 10 meter FRAMFÖR bilen. De som hann prova på att köra sa alla att man hann inte ens reagera på bromsljuset utan man reagerade på däckskriet och vid det laget vad man redan 2 meter in i bilen...om man hade legat bakom. Det var en ögonöppnare även om jag själv alltid tänker "nu ligger alla alldeles för nära" så var det nu jag fick en otrevlig känsla i magen. Och det i 50 kmh... När jag åkte hem från Gillingebanan så tittade jag närmre på avstånden mellan bilarna på 70 och 90 sträckorna. Alla bilar låg på samma avstånd som vi mätt upp för 50 kmh. Jo tjena reaktionstid på 3 meter i 90 kmh....huvaligen...
Tyvärr glömde jag kameran hemma och bilderna från mobilen var för dåliga att lägga upp. Så jag lånar länken från SMC's forum där jag fastnade på bild. Kolla in blicken!
http://www.flickr.com/photos/solen_09/4 ... 930252126/