Väldigt bra rapport. jag borde skriva en liknande efter Nordkapsresan, men är nog för lat.

Hur som, vi kom iväg, vi kom fram till Nordkap, och vi kom hem igen. Det blev nästan 500 mil totalt, 13 dagar.
Upp körde vi inlandet. Första natten hos min syster i Borlänge. Vidare upp till Östersund, via Orsa, Storstupet och Hellvetesfallet. Tanken var grus och små vägar så mycket som möjligt. Och jag hade en fin rutt från Orsa till Sveg, i skogen till vänster/väster, om 45:an. Men pga tids brist så blev det 45:an upp till Ö-sund. Två nätter där. Dagen efter vi kom till Ö-sund åkte vi till Åre, och tog en helt underbar tur runt Kallsjön tillbaka till Ö-sund. Den lilla dagsturen blev ca 33 mil. Sen vidare upp till Arvidsjaur, mest grus och små vägar igen. Så lite E45 som möjligt.
Tält i Arvidsjaur, enda natten i tält visade det sig. Dags för resans längsta etapp, enl planen iaf. Arvidsjaur - Karesuando, 57 mil. Det blev inte så. På grund av brutalt regn vek vi ner oss efter Voullerim, och letade på en stuga i Jokkmokk. Sen upp till karesuando, ett besök i Porjus g:a kraftstation, bolaget och lunch i Gällivare. Och det var tur, jag trodde Karesuando var en ganska stor stad. Kunde inte ha mer fel...
dagen efter, dags för första gränspassagen, skulle bli två sådana den dagen. In i, och igenom Finland, över gränsen och in i Norge, och vidare upp förbi Alta. Mycket vackert. Och ut till Hammerfest där vi sov den natten.
Nu är det dags för sista etappen upp till "the Cape". Vi lämnar Hammerfest i solsken, stannar i Skaidi och tankar på Statoil. Där träffar vi en jänkare, Artur Ferrari, från Mimami Beach, på en BMW 1200 GSA. Han har kört från nordligaste Alaska till sydligaste Sydamerika, tagit hojen med flyg från New York till Frankfurt, kört runt i Europa, och var nu på väg till Nordkap. Sen ner till Helsingfors, över till Tallin, Ryssland, kina, Japan och vidare till Australien. Man blir fan avis....
Vägen upp till Nordkap är nog det vackraste jag någonsin har sett och kört. Tyvärr blåste det nått för j-ligt så det var nästan otäckt. Lutade hojen åt vänster när vägen svängde höger, ny upplevelse. På branta vägar utan räcke, med höjdskräck...

Väl uppe på Nordkap, 740.- Nkr fattigare pga vägtullar, så sken iaf solen och vi fick se klippan i klart väder. Dock kallt och blåsigt, +6 gr och kraftig blåst. Vi träffade Artur igen, tog våra bilder och gick in i värmen.
Sen bar det av ner igen, samma fina väg, -140.- Nkr i tull, med samma otäcka vind i kurvorna. Men så otroligt vackert. Ner till Karasjok den natten, träffade Artur igen på campingen, och vi delade stuga den natten. Trevliga berättelser han hade den mannen.
Dags att ta sej in i Finland igen söder om karasjok. Fram till Finska gränsen var det vanliga, krokiga Norska vägar, och direkt på Finska sidan, 11 mil raksträcka. I det närmaste iaf. Ner via Inari, Levi till Kittelä, och dem sista 6 milen mellan Levi och Kittelä var grus, som av regnet hade förvandlats till lera. Gissa hur hojarna såg ut? Men kul var det. Ifs fel däck, mina Tourance kladde igen rätt bra och blev snor hala, och Zara´s bakdäck var nu rätt slut och blankt. Vi kom iaf till Pajala den kvällen. Dagen efter, en fredag, insåg jag att vi måste få på ett nytt däck på Zara´s Ténéré om vi inte skulle bli stående över helgen någonstans. Började ringa till div firmor i Luleå för att be om hjälp. Men långnäsa. Inget intresse av att hjälpa en turist i nöd. Vi kom ner till Haparanda, kollade på OK macken om det fanns någon i stan som kanske... Och visst, KM-Däck har alltid däck hemma, och dom kan fixa får jag till svar. Vi åker til KM, pratar med Johnny, tyvärr han har inte rätt däck hemma. Innan vi hinner vända och gå, så börjar han ringa runt och jaga däck. Tillslut har han hittat ett däck hos en firma i Tornio, Finland. Och Yamahacenter i Tornio som kan montera. Bara att åka över gränsen igen, hämta och betala däcket, 122 euro, vidare tillYamahacenter och få det monterat för 50 euro. Det, kallar jag service! Stort tack till Johnny på KM-Däck, och alla andra.
Vidare ner till Luleå nu då med friskt däck, tyvärr blev det E4:an eftersom klockan hade rusat iväg rätt bra.
En solig morgon i Luleå. Åker ut och tittar på Världsarvet, Gammelstad. Inte mycket att se. Söderut mot Umeå och Holmsund där vi ska besöka min en kollega och stanna där över natten. Vi tar E4:an för att komma ner fort, och komma ut på Kollegans sommarställe i skärgården så fort som möjligt.
Dagen efter ska vi ta småvägar ner till Sundsvall. Vi ger upp ganska snart pga spöregn, och tar E4:an raka vägen ner. 30 mil i kraftigt regn, på tråkiga E4:an. Värsta dagen på hela resan.
Från S-vall ner till Gävle och resans sista natt. Grått väder, lätt regn. Men vi tar dom små, planerade vägarna iaf. Regnet ökar och vi väljer att leta oss ut från gruset och ut på E4 igen, kommer ut vid Gnarp. Lunch i Iggesund, solen kikar fram och vi kliver av E4 igen och håller rutten med småvägar ner till Gävle.
Dags då för sista biten hem. Kör 76:an via Furuvik och Älvkarleby ner mor Norrtälje. Stannar och tittar på Forsmarksbruk. Tycker att 76:an är för stor och för tråkig. Hittar några små kostigar och följer dom tills vi kommer ut öster om Hallstavik. Sista biten hem blir det vanliga hojvägar ner till Väsby och över till Viksjö.
Hemma igen...
Bilder finns på min Facebook sida, "Janne Hannus".
Jimmy, Norrlandskusten är tyvärr ganska tråkig, mycket transport. Och från Haparanda och uppåt händer inte heller mycket. men va fan... Det är kul att köra hoj, så åk bara.

/Masfan.