Ordförandes tal till nationen

Information om Ignite MC ( Ligger även information till klubbmedlemmar osv, håll koll här, delar av innehållet kommer att flyttas till medlemssidorna)

Moderatorer: Gnistan, cub

Ordförandes tal till nationen

Inläggav cub » lör mar 20, 2010 13:00

Ja, jag blev lite inspirerad av gamla avsnitt av West Wing där Presidenten när han (och kanske snart hon) blir vald håller till första tal till nationen. Well, nu blev jag "bara" vald till ordförande till en förening för glada mc-åkare men inspirationen är densamma.

Jag var inte med när Ignite MC startades utan kom med på min första körning Mälaren Runt 2005. Jag gick med i klubben säsongen efter. Därefter hade jag, som många säkert känner till och har läst om, vissa problem med fungerande motorcyklar (eller bilar för den delen). Jag har också en dålig vana att bryta saker i händer och armar så mina säsonger har ofta blivit förkortade.

Hur som helst, även om jag inte var med i starten så har jag hört och förstått den goda anda som fanns de första åren. Det var många medlemmar. Det var stor uppslutning på körningar och det var många körningar. Man träffades och åkte hojj, man träffades och gjorde icke-mc-relaterade saker. Och alla hängde med!

Den anda skulle jag vilja bygga upp nytt!

Det har varit några år nu med stiltje i klubben, diverse osämja och dramatik, andra intressen och förändringar som har spelat in med resultat av färre körningar, färre medlemmar och fokus på andra intressen än motorcykeln.
Det är också en naturlig gång av mycket här i livet. Intressen kommer och går, man får andra livs- och/eller familjeförhållanden, vänner och bekanta försvinner ut i periferin och andra kommer in i centrum. Det kallas utveckling. Frågan är vad man gör med denna utveckling. Om det är något som kan driva en framåt eller det är något som sakta bryter ner det hela tills ingenting så småningom finns kvar. Jag fokuserar framåt, det potential som finns med att vara en grupp människor som har ett gemensamt intresse och vad vi kan göra för varandra och den glädje det är att åka på små kurviga tillsammans med andra.

Samtidigt så måste vi komma ihåg allt det som varit bra tidigare också. Blicka framåt, men minns historien. I raden av minnen så dyker ett gäng upp:
Största klubb på Stockholmssnurren flera år i rad. Stunt & Streetkvällarna på Barkaby. Hamrånger/Skoklosterträffarna. Lelleveckan. Grillning hemma hos Njelger är en av mina egna favoriter, så enkelt och så kul. Eller Gnistan som hade ett bakhjul till min gamla CB450 och levererar detta en sen kväll till Ekeröfärjan. Jocke som har fått stå ut med att låna ut verktyg och under en sommarvecka t o m dotterns motorcykel då jag var strandsatt här ute på ön. Suzanne och Terry dit alla alltid var välkomna på en fika. Det finns massor av saker som jag missat och som ni kommer ihåg..jag kan ju inte räkna upp allt.

Vad är då fokus för 2010?

Först och främst att återuppta klubbens grundpelare: att åka motorcykel och att alla hänger med.
Alla kan inte komma på alla körningar, men har vi fler körningar så är chansen större att man kan följa med på några. Alla hänger med är en viktig del i det hela och det innebär att oavsett om man kör långsamt eller snabbt, glidare eller sporthoj, på bakhjulet eller med sidovagn så finns det en plats både på körningen och i klubben.

Antal medlemmar har för mig alltid varit ointressant. Jag ser inget självändamål med att vara eller bli en stor klubb. Det sagt så är det självklart roligt om många ansluter. Däremot har vi som förening några fasta kostnader och min förhoppning är att medlemskapen åtminstone ska täcka dessa. Idag är medlemsavgiften blygsamma 50 kr och då blir mitt mål att vi ska vara runt 18 medlemmar till 2011. Det blir en utmaning... Tips hur vi når detta får ni gärna mailbomba mig med.

Fasta körningar har varit uppskattat och vi pratade efter årsmötet om att till en början lägga ribban på en körning före och en efter semestertiderna. Däremellan hoppas jag att vi kan få igång de spontana körningar i större utsträckning än tidigare. Ska du ut och åka en kväll eller eftermiddag, lägg ut en blänkare på forumet så får alla en möjlighet att komma ut och lufta mcn. Var inte heller blygsam utan bjud gärna in kamrater och bekanta utanför klubben på körningarna. Sista körningen säsongen 2009 så tror jag det var fler "utomstående" än klubbmedlemmar!

Sedan har jag varit i kontakt med firman som tryckte våra collegetröjor i förra omgången för att se över möjligheterna att ta fram en t-shirt och klistermärken som vi hade förut. Det är alltid kul att synas.

Jag börjar se fläcker av asfalt på min garageuppfart så jag hoppas på en värmebölja sanrt så vi kan dra igång säsongen 2010 ordentligt! För er med handtagsvärmare, muffar och dubbdäck så har den kanske redan varit igång ett tag.

Väl mött på vägarna, ta det lugnt och se upp för dårarna, dårarna stängs...
Användarvisningsbild
cub
Site Admin

Re: Ordförandes tal till nationen

Inläggav Sverker » tor mar 25, 2010 12:02

Bra skrivet! Och tänkt!
Två gula och en ful
Användarvisningsbild
Sverker

Inläggav JockeGPz750 » fre mar 26, 2010 18:10

Bra talat !
Jag ska försööööka köra mer hoj i år... :D
Lelleveckan är redan bokad, som vanligt, men sen får jag försöka komma ut mer med hojen och inte bara med mina rc-flygplan... :mrgreen:
”Vir prudens non contra ventum mingit ”
Användarvisningsbild
JockeGPz750

Inläggav Masfan » tor apr 01, 2010 9:16

Väl talat Herr Ordförande,

Klart vi ska åka mycket hoj i sommar. Jag hade årspremiär för två veckor sedan, med DRZ´n. Hoppas på en sväng nu i påskhelgen också, ev med GS´n om vädret är ok. Vill ju inte skita ner den i onödan nu när den ändå är tvättad och fin. :-)

Lelleveckan spricker för min del, jag är i Säffsen på Adveturedays då.
Jag missade ju tyvärr årsmötet pga en begravning. Men jag är övertygad om att ni klarade er bra ändå. :-) Hade ju varit skoj att vara med, och få träffa alla. Men det får bli en annan gång.
Nu är det bara att vänta på att gatorna ska bli sopade, och att värmen ska komma. Sen kör vi!

Vi ses och hörs,
/Masfan.
Användarvisningsbild
Masfan

Inläggav Kenta » mån apr 05, 2010 11:00

Mycket bra sagt, nu åker vi.
Kenta

Återgå till Ignite Mc